Attraverso

Album fotografico in cui tra il soggetto e l'osservatore c'è sempre un ostacolo, un vetro o un velo, che a volte toglie e a volte aggiunge

TO GO WITH AFP STORY "Health-Cambodia-malaria-technology,FEATURE" by Suy Se
This picture taken on July 5, 2012 shows a man sleeping under a mosquito net at a village in Pailin province, some 350 kilometers northwest of Phnom Penh. Cambodian villagers armed with a little medical know-how -- and their mobile telephones -- are the nation's new foot soldiers in the fight against drug-resistant malaria. They diagnose the disease with a quick blood test and provide treatment, free of charge, in remote parts of the impoverished nation, where access to health services can be difficult. AFP PHOTO/ TANG CHHIN SOTHY (Photo credit should read TANG CHHIN SOTHY/AFP/GettyImages)
TO GO WITH AFP STORY "Health-Cambodia-malaria-technology,FEATURE" by Suy Se This picture taken on July 5, 2012 shows a man sleeping under a mosquito net at a village in Pailin province, some 350 kilometers northwest of Phnom Penh. Cambodian villagers armed with a little medical know-how -- and their mobile telephones -- are the nation's new foot soldiers in the fight against drug-resistant malaria. They diagnose the disease with a quick blood test and provide treatment, free of charge, in remote parts of the impoverished nation, where access to health services can be difficult. AFP PHOTO/ TANG CHHIN SOTHY (Photo credit should read TANG CHHIN SOTHY/AFP/GettyImages)

Ci sono sempre molti schermi, tra noi e il soggetto di una foto: l’occhio di chi scatta è quello più nascosto, dato che la scelta della luce e dell’inquadratura è già un’interpretazione del soggetto. A volte però l’ostacolo è palese, e spesso fornisce una chiave di lettura, trasmette un’immediata sensazione. Come nel caso dei manifestanti ritratti attraverso la bandiera della causa che sostengono, oppure un’auto attraverso un vetro scheggiato in una zona di guerra. Il paziente dietro una zanzariera per ripararsi da una malattia infettiva viene protetto, ma la rete lo rende anche più distante dall’osservatore e, in qualche modo, minaccioso. In ogni foto di questa galleria, sta all’osservatore scegliere un messaggio: ma gli schermi e i veli ci ricordano anche che tra lui e il soggetto c’è sempre un’incancellabile distanza.